onsdag 27 april 2011

QR-koder - vad är det?

Hoppas att ni alla har haft en riktigt trevlig påsk! Istället för att tipsa om en specifik resurs, tänkte vi i det här inlägget skriva om en företeelse, nämligen det som kallas för QR-koder. De finns lite varstans i vår omgivning, bland annat i annonser och tidningar. Men vad handlar det om egentligen och vad kan man använda dem till?

Webbadressen till vår blogg
QR står för “Quick Response" och är ett grafiskt mönster som innehåller information, ungefär som en streckkod. Vanligen är mönstret uppbyggt av svarta fyrkanter mot en vit bakgrund, men det kan också kan förekomma i färg. Man läser av QR-koden med hjälp av en webbkamera eller en kameramobil samt en särskild QR-läsare och den information du får upp kan till exempel vara text, kontaktinformation, en länk till en webbplats, blogg eller ett YouTube-klipp. Koden kan du skriva ut på papper eller avbilda på något annat sätt, i en målning, ett fotografi eller till och med som ett broderi.

Med QR-koder kan du ge användaren tillgång till fördjupad information, det blir som en länk mellan den fysiska och den digitala världen, och koderna i sig skapar en nyfikenhet eftersom man inte vet vad de döljer. Det blir också ett konkret sätt att använda mobiltelefonerna i lärandet. Nackdelen är naturligtvis att särskild utrustning och programvara krävs.

Det är väldigt enkelt att ta fram en QR-kod, det finns gratistjänster där du kan få den automatiskt genererad, som Kaywa. Om du vill lära dig grunderna när det gäller QR-koder, vad det är, hur man läser av dem och hur du skapar en egen kod, kan du gå igenom den korta kursen QR codes simple basics.

Vad skulle QR-koder kunna tillföra i skolsammanhang? I videon nedan ges exempel på möjliga användningsområden.



James Michie har länkar till flera intressanta diskussioner kring QR-koder inom undervisningen i ett av sina blogginlägg. Bland annat nämner han tipssamlingen Interesting Ways to Use QR-codes in the Classroom, ett dokument i ständig utveckling där du själv kan lägga till förslag.

Några andra exempel är The Daring Librarian, där du kan hitta en beskriving av hur man kan använda QR-koder vid en skattjakt på ett bibliotek, och den QR-julkalender som Sandra Wissting, lärare och e-utvecklare i Nacka kommun, har tagit fram.

Är det några av er som använder QR-koder i klassrummet eller på biblioteket? Dela gärna med er av era erfarenheter här eller i era bloggar!

2 kommentarer:

IngridJ sa...

Jag testade i början av det här året med att sätta upp ett matteproblem i QR-kod men det tog lång tid innan någon fattade vad det var. Så det är i alla fall inget välkänt bland vuxenstuderande i Enköping.
Annars tycker jag det är ett spännande sätt att ge information. Skulle gärna vilja använda det t ex till någon tipspromenad inom skolområdet.

KTH Learning Lab sa...

Jag tycker också det är spännande, men det har ju inte riktigt slagit igenom på bred front. Kanske framstår det som krångligt och det är förstås lite pyssel med koder och appar, men det skulle vara perfekt, som du nämner, till en tipspromenad av något slag.

/ Ulrika

Skicka en kommentar