Pages

fredag 8 april 2011

Utforska solsystemet

Solar System Scope är en interaktiv 3D-modell av solsystemet, där du kan zooma in och ut, snurra på solsystemet för att titta på det från olika vinklar eller se förändringar över tid, hur planeterna och månen rör sig. Det finns en hel del inställningar du kan göra, du kan till exempel välja att ha solen eller jorden i centrum eller se ett panorama över rymden sett från jorden. Du kan också få information om olika stjärnbilder och mäta avstånd mellan planeter (astronomiska enheter) och till fjärran stjärnor (ljusår). Storleks- och avståndsförhållandena är i visningsläget schematiska, men man får ändå en hisnande överblick över var planeterna befinner sig, hur jorden rör sig kring solen och månen kring jorden, hur solen påverkar ljuset och årstiderna på jorden och mycket annat!

3 kommentarer:

Christina sa...

Det här var en sida som jag snabbt ska använda mig av i skolan med mina elever i år 1. Vi pratar just nu om året, årstider och månader och den här sidan kommer att få eleverna att förstå bättre, är jag övertygad om.

mhelLearningLab sa...

Vad kul att du tycker att resursen verkar användbar. Du får gärna berätta om hur det fungerade i klassen.

/Maria

IngridJ sa...

Mycket bra resurs: Att kolla på planeters rörelse med jorden i centrum eller med solen i centrum, att klicka på stjärnor, få namn och avstånd, följa stjärnornas rörelse på himlen ... Här måste jag titta mer och tipsa intresserade elever!

Skicka en kommentar