onsdag 4 januari 2012

Blooms digitala taxonomi

Kan man använda sig av Blooms taxonomi och dess reviderade version när det gäller digitalt lärande? Det finns de som har funderat kring detta och även försökt placera in olika typer av appar eller digitala verktyg utifrån de olika nivåerna i den kognitiva dimensionen.

På wikin Educational Origami kan du hitta en hel del material samt ladda ner Bloom's Digital Taxonomi, en PDF skriven av Andrew Church, lärare och IKT-entusiast, där han kopplar ihop Blooms reviderade taxonomi med ett digitalt synsätt och digitala verktyg.

Två exempel på visuella presentationer där Web 2.0 verktyg har placerats in på nivåerna i taxonomin är den från Visual Blooms och Samantha Penneys pyramid (se bilden till höger).

Om du är intresserad av smarta telefoner och surfplattor kan du hitta inspiration på Bloomsapps eller Blooms Taxonomy with Apps. Där listas iPad-appar inom de olika nivåerna. På Bloomin’ Android av Kathy Schrock hittar du istället Android-appar indelade på samma sätt och du kan själv ge förslag på appar som du tycker passar in. Hon har också gjort liknande diagram för iPad och Google Apps.

2 kommentarer:

Digital Bildlärare sa...

Det var en intressant idé för att konkretisera Blooms taxonomi!

Hur tänker du kring Blooms taxonomi? Hur tycker du den ska förstås?
Jag skulle kunna se den som olika stadier i en lärandeprocess, samtidigt undrar jag om kronologin är fast. Måste det ena följa det andra? Kan lärandet struktureras anorlunda?
Har du betraktat lärande med hjälp av Blooms taxonomi?

Vänliga hälsningar!

KTH Learning Lab sa...

Det var en omfattande fråga du ställde men läs gärna mer om vad vi tycker i kurswebben under "Pedagogiska teorier" i det inledande kapitlet.

Tanken bakom Blooms taxonomi är att hjälpa studerande att utveckla sin förmåga att lära. Systemet används dock främst för att formulera kognitiva mål och visst tänker man att det finns en hierarki mellan de olika nivåerna. Som bildlärare, musiker, konstnär,ingenjör innovatör etc. kan man ju ofta uppleva att allt börjar med själva skapandet och ur detta väcks intresset att veta mer och att lära.

Jag kan rekommenderar dig och alla andra som är intresserade av pedagogiska teorier att följa länkarna i blogginlägget för att läsa mer och även läsa om pedagogiska teorier i kursmaterialet.

/Margareta

Skicka en kommentar