Vi är på väg mot en framtid där lärandet kommer att bli mer flexibelt, både vad gäller tid och rum. Mobila enheter som smartphones och surfplattor skapar nya möjligheter och distansutbildningar är populära. Men hur skapar vi en flexibel lärmiljö som främjar samarbete och kreativitet?
Virtuellt kan man tänka sig ett fokus på personliga lärmiljöer (PLE), som ger den enskilde studenten större möjlighet att styra över sitt eget lärande. Alastair Creelman har skrivit en wiki, Personal Learning Environments, där det finns en hel del information om personliga lärmiljöer. Ett utmärkt exempel på ett verktyg där du kan samla resurser som är relevanta just för dig och din egen studiesituation är SymbalooEDU, som många av er som går vår kurs säkert har testat.
Samtidigt spelar den fysiska miljön en viktig roll. Tekniken fungerar inte alltid och det är inte självklart att det finns trådlöst nätverk i alla skolor. Och hur ska klassrummen utformas, möbleras och inredas? Ska det överhuvudtaget finnas klassrum med bänkar och kateder eller är det något helt annat som vi ska sträva efter?
Som en del av årets Framtidens lärande kommer det att hållas en konferens, Studio Lärmiljö, där temat kommer att vara framtidens lärmiljöer och hur man kan bygga dem på ett sätt som tar hänsyn till mobila digitala verktyg och flexibla arbetsformer. Du kan läsa mer på hemsidan. Där kan du också hitta en rad länkar med tips på inspiration, både konkreta exempel på lärmiljöer och artiklar om miljöns påverkan på lärandet. Bland annat nämns Stephen Heppell, som har arbetat med många projekt kring lärmiljöer.
Videon nedan visar hur tre engelska skolor har anpassat klassrummen på olika sätt i samarbete med eleverna själva.
Ewan McIntoshs presentation, där han diskuterar fysiska lärmiljöer i relation till digitala lärmiljöer är också intressant i sammanhanget.
Hur tänker ni kring detta? Hur vill vi egentligen att det ska se ut i skolans (eller bibliotekets) lokaler? Har ni tips på andra sätt att skapa en personlig lärmiljö eller bra exempel på flexibla fysiska lärmiljöer, kanske rentav på er egen skola, så dela gärna med er!
Vi vill också flagga för att lärplattformen Ping Pong (som heter Bilda på KTH) nu lanserar en mobilapp, PING PONG Mobile, som finns att testa gratis för studenter på KTH fram till 1 juli. Den ska även fungera för distansstudenter i slutet av nästa vecka. Om du vill prova finns den på Appstore och även för Android (den är tyvärr inte kompatibel med vissa äldre Android-telefoner).
0 kommentarer:
Skicka en kommentar