fredag 11 maj 2012

Tips om "The Flipped Classroom" och Creative Commons

"The Flipped Classroom" har blivit ett populärt begrepp och associeras kanske ofta med Khan Academy och videofilmer online. Tanken är att man vänder på det och istället för att använda tiden i klassrummet till att föreläsa så gör läraren till exempel en video där han eller hon går igenom innehållet. Eleverna får sedan i uppgift att se filmen som förberedelse inför lektionen, vilket gör att själva lektionen kan ägnas åt att eleverna ställer frågor, aktivt diskuterar och applicerar det de har lärt sig. Det handlar, som sägs i The Flipped Class Manifest, om att eleverna får ta ansvar för och äga sitt eget lärande medan läraren fungerar mer som en guide än en informationsförmedlare.

Det finns mycket skrivet om "The Flipped Classroom" på nätet och den här sidan med länkar kan vara en första utgångspunkt för att hitta artiklar och filmer.

En svensk lärare som jobbar på det här sättet är Daniel Barker på Norra Real, så det är väl värt att följa hans blogg. Här har han bland annat skrivit om varför han använder "The Flipped Classroom" och hur han går till väga, samt vad som händer om eleven inte tittar på filmen. Du kan även höra honom berätta mer om sina tankar i ett videosamtal.

Sedan måste vi tipsa om att Karin, som går LC100N, nyligen har startat en Facebookgrupp, Flippa klassrummet, där alla som är intresserade av metoden ska kunna utbyta idéer med varandra. Läs också gärna hennes blogginlägg om att flippa klassrummet.

Slutligen, om någon skulle ha missat att Kristina Alexanderson har varit med och gjort en alldeles utomordentligt pedagogisk video om vad Creative Commons är, se den nedan!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar