Webbseminarium om OER 11/10 - Öppet lärande - utmaningar och möjligheter
Det är temat för ett nytt webbseminarium, Öppet lärande - utmaningar och möjligheter, som ingår i projektet OER - Öppna möjligheter för lärande som stöds av Internetfonden.
Vi kommer att höra:
Tid: 11 oktober 2012, 14.00-15.00
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe Connect.
Observera! Adressen till mötesrummet kommer att mejlas till alla anmälda 1-2 dagar innan webbinariet.
Mer om seminariet samt anmälan
Webbinariet arrangeras av ITHU, .SE, SUNET och nätverket Dela! Det är kostnadsfritt och öppet för alla intresserade. KTH Learning Lab är en av initiativtagarna och arrangörerna bakom serien. Varje månad fram till sommaren arrangerar vi nya spännande och aktuella webbseminarium. Missa inte detta tillfälle att fördjupa dig i några av kursens teman och dela erfarenheter med kollegor runt om i Sverige.
- Max Patzauer, studerande, teknisk fysik, KTH
- Ambjörn Naeve, forskare, medieteknik och interaktionsdesign, KTH
- Åsa Bergenheim, rektor vid Karlstads universitet
- Satish Patel, språklärare vid Linnéuniversitetet samt IKT-pedagog vid HumLab, Umeå universitet
Tid: 11 oktober 2012, 14.00-15.00
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe Connect.
Observera! Adressen till mötesrummet kommer att mejlas till alla anmälda 1-2 dagar innan webbinariet.
Mer om seminariet samt anmälan
Webbinariet arrangeras av ITHU, .SE, SUNET och nätverket Dela! Det är kostnadsfritt och öppet för alla intresserade. KTH Learning Lab är en av initiativtagarna och arrangörerna bakom serien. Varje månad fram till sommaren arrangerar vi nya spännande och aktuella webbseminarium. Missa inte detta tillfälle att fördjupa dig i några av kursens teman och dela erfarenheter med kollegor runt om i Sverige.
4 kommentarer:
Jag såg inslaget på aktuellt och blev minst sagt förvånad av vilken väg debatten tog. Efter ett tag började barnläkare Hugo Lagercrantz blanda in tv-tittande i debatten som egentligen handlade om surfplattor som pedagogiska hjälpmedel i förskolan. TV-tittande är en passiv aktivitet medan förskolans användade av surfplattor är kommunikativ.
PS
Det finns fler företag än Apple som utvecklar surfplattor, #mångfald
DS
Jag reagerade precis som du och antar att SVT hade svårt att hitta en kritisk person som snabbt kunde komma till studion och debattera användningen av surfplattor( visst finns det annat än Apples paddor).
Jag hade föreslagit att de skulle ta dit utbildningsministern eller ngn från hans departement eftersom de verkar vara de största kritikerna. Reportern borde ha varit vassare och avbrutit Hugo Lagerkrantz när han började tala om risker med passivt TV-tittande med just den motivering som du ger här.
Men jag tycker ändå det är viktigt att IT som stöd för lärande debatteras i nyheterna och på bästa sändningstid. Dock blev inte inslaget så som jag hoppats. Det Lena sa var dock utmärkt och gladde mig.
Att den pedagogiska utvecklingen idag sker på gräsrotsnivå är det verkligt intressanta och de resultat dessa "eldsjälar# kan visa! Nu kommer ju även forskning på området, vilket är bra, men beprövad erfarenhet är viktig och denna måste vi lyssna på.
Dessa Webbinarier en fantastisk möjlighet,inte minst för oss som bor lite vid sidan om allfartsvägen!
Tack också för tipset om Gärdenfors TED-talk i Norrköping! :)
En exercis i kritiskt tänkande
Kritiskt tänkande handlar egentligen om en mycket konkret fråga: vem vill att jag ska tänka vad och varför?
Hugo Lagercrantz, barnläkare, tycker att vi inte ska låta barn under fyra år använda surfplattor. Eftersom det enligt honom försämrar koncentrationen, minskar förmågan att anpassa sig till naturen och tar tid från den spontana leken. Han ser en stor fara när tekniken ersätter den direkta kontakten med andra människor.
Däremot tycker Lena Gällhagen, skolutvecklare, att vi ska ställa oss positiva till användandet av surfplattor för att jobba med kreativa processer med de små barnen. Hon anser att det inte finns en risk med att använda surfplattor i en så tidig ålder, under förutsättning att man använder den nya tekniken på ett smart pedagogiskt sätt.
Nu har vi alltså svaret på vem och vad. Men den fråga som egentligen är viktigast i kritiskt tänkande är: Varför vill Lagercrantz att jag tänker si och varför vill Gällhagen att jag tänker så? I just den här specifika diskussionen måste vi också ställa följdfrågan: Vilken av dem tänker på barnets bästa? Och detta är upp till dig själv att avgöra.
Skicka en kommentar