I filmen har de ett mer avancerat system med särskilda dosor, men det går också att få in åsikter från studenterna eller eleverna, eller kanske kollegorna, med webbaserade gratisverktyg.
Pedagog Stockholm tar upp ett som heter Mentimeter. Här skapar du, utan att behöva logga in, en textfråga med olika svarsalternativ. Din enkät får en särskild kod och de som ska rösta går bara in på Mentimeters röstningssida, antingen med datorn eller mobilen, skriver in koden och väljer alternativ. Röstresultatet visas sedan grafiskt i ett stapeldiagram som uppdateras automatiskt.
Ett annat sådant verktyg är Poll Everywhere, som är gratis att använda med upp till 40 personer som röstar. Du kan skapa en omröstning utan att logga in, men då raderas den efter två veckor. Med Poll Everywhere kan du till exempel ladda ner röstningsresultatet som en PowerPoint-slide, dela det på sociala nätverk eller bädda in det på en blogg eller webbplats. Du kan rösta via webben, din mobil eller Twitter.
Hall kan också vara värt att testa. Det är mer av ett samarbetsverktyg med en röstningsfunktion inkluderad. Du skapar en "hall", dit du kan bjuda in folk via Facebook, Twitter, e-post eller genom att skicka en länk. Förutom att hålla en omröstning kan du även chatta, dela ett anteckningsblock och en att-göra lista samt en rankningslista.
5 kommentarer:
Så himla bra!!! Blev nyligen tipsad om mentimeter och har testat det på kollegor. Det är verkligen superenkelt. Jag kommer använda det nästa termin för att kolla förståelsen och utvärdera seminariet. Tycker också Daniel Barker har en viktig poäng när han kollar elevernas förståelse före genomgång för att se om genomgången ens behövs, alt. se vad som behöver diskuteras mer. Snacka om redskap för studentcentrering!
Testa även http://voto.se som är en liknande tjänst, men på svenska.
Testa även http://voto.se som är en liknande tjänst, men på svenska.
Testa även http://voto.se som är en liknande tjänst, men på svenska.
Hej tack för ett jättebra tips! Ska testa voto nu:)
Skicka en kommentar