Pages

tisdag 31 maj 2011

Konsthistoria på ett nytt sätt

Den här webbplatsen, om konstnären Claude Monet och hans verk, är ett exempel på hur man kan använda digitala medier för att förmedla en känsla och skapa en upplevelse som inte annars skulle vara möjlig. Exposition Monet 2010 togs fram förra året i samband med en utställning om Monet vid Galeries nationales, Grand Palais i Paris.

På webbplatsen kan du lära dig mer om Monets karriär, titta närmare på olika tavlor samt i en virtuell resa interagera med konstverken, inte bara med hjälp av datormusen och tangentbordet, utan även med ljud och webbkamera. Det kan ta lite tid att ladda animationerna, beroende på vilken uppkoppling du sitter på, men de är otroligt vackra och väl värda att vänta på. Du kan också se på videofilmer om utställningen (de flesta har dock bara franskt tal).

torsdag 26 maj 2011

Mer om engelska och lite matematik

Vi hittade ett jättebra komplement till länken om Språklänkportalen, en video där Maria Estling Vannestål berättar om sina tankar kring IKT och engelska:



Via Charlotta Wasteson vill vi också tipsa om att Skolporten från och med i höst kommer att ge ut ett digitalt nyhetsbrev med tema matematik, "Underbar matematik". Läs mer och få information om hur du anmäler dig på deras blogg.

tisdag 24 maj 2011

Länksamling inom engelska

Språklänkportalen är en mycket bra webbplats att känna till för dig som är lärare i engelska. Den har sitt ursprung i projektet Ung Kommunikation och ansvarig är Maria Estling Vannestål, lektor i engelska vid Linnéuniversitetet. Här hittar du en omfattande samling länkar till sidor som kan vara användbara i undervisningen, uppdelade i olika kategorier, till exempel språkträning, temaarbete och referensverktyg. Det finns ett forum för diskussion, och du kan själv kommentera och betygsätta de olika länkarna eller rekommendera andra länkar.

Språklänkportalen har även en blogg med tips och tankar om IKT och engelskundervisning och finns dessutom på Facebook.

Tack också till er alla som var med fysiskt eller virtuellt vid kursträffen den 18 maj, det var en fantastisk dag! Om du inte hade möjlighet att delta ligger det oklippta material som spelades in under föreläsningarna och presentationerna uppe på KTH Livestream.

tisdag 17 maj 2011

Följ kursträffen på livestream idag - vi direktsänder från KTH

Varmt välkommen till KTH idag!

Registrering och kaffe i Infobaren, som du hittar direkt till vänster innanför bibliotekets entré (alldeles intill "fiket"). Klockan 10 drar vi igång i Salongen, som är strax intill. OBS! vi har tvingats byta lokal pga branden på Arkitekturskolan!

Direktlänk till programmet:
http://digitalkompetens.blogspot.com/p/kurstraff-18-maj.html
För dig som inte har möjlighet att närvara fysiskt, så direktsänder vi hela dagen (förutom under lunch och speed dating ) via Livestream. Så gå till  http://www.livestream.com/kthlivestream och delta virtuellt!

Där har du också möjlighet att gå in och chatta och ställa frågor till oss direkt, Anders Ambrén modererar.

Det ska bli kul att ses (på det ena eller andra sättet)!

Varmt välkommen!
Margareta, Anders och Ulrika

söndag 15 maj 2011

Uppdaterad Matte/NO-strimma

För alla deltagare i fortsättningskursen ”Digital kompetens och lärande II”:

Nu är strimman om IKT i Matematik/NO uppdaterad och vidareutvecklad. Du hittar nya lärresurser, texter, filmer och länkar inom matematik, biologi, fysik och kemi. Strimman erbjuder nu ännu fler digitala och interaktiva visualiserings- och simuleringsverktyg, som ett stöd för en varierad och laborativ Matte/NO-undervisning. Hållbar utveckling är en helt ny del av strimman, om ekologiska fotavtryck, växthuseffekten, återvinning, energi och klimatfrågor. Här kan du testa spel som ett verktyg i undervisningen. Med hjälp bl.a. Sim City, Rena skräpspelet och Miljöagenterna får ni chansen att spela, samarbeta, kommunicera och lära om hållbar utveckling.

Mycket nöje önskar jag er, Maria Planmo, 1-7 lärare, mediepedagog och tillfällig lärare i kurserna LC100N och LC200N.

torsdag 12 maj 2011

Veckans snackis

Maria Aitman, som är deltagare i kursen, reflekterar i sitt senaste blogginlägg om att låta elever publicera på internet. Hon berättar om en förälder som uttryckt en stor oro kring elevbloggar och publikation på nätet. Hur bemöter vi argument som att allt som läggs ut på nätet för alltid finns kvar? Hur arbetar vi med säkerheten på nätet? Samarbetar hem- och skola kring frågor om nätetikett och nätmobbning?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter och reflektioner!

Läs gärna Anne Marie Körlings ord om ”Nätetiketterna – etiketterna på nätet och hur är jag där – något om källförälskelse”

onsdag 4 maj 2011

Twitter utan inloggning

Ibland kanske man vill ha tillgång till en kanal på nätet där man kan göra korta inlägg, precis som på Twitter, både i klassrummet, för att ge elever eller studenter möjligheten att löpande kommentera och ställa frågor, och i det egna arbetet med kollegorna, till exempel för att få feedback under en presentation eller samla in åsikter under en mötesdag. Även om många i dag har ett konto på Twitter kan det vara bekvämt med ett alternativ som inte kräver inloggning, där ni som diskuterar har ett “rum” för er själva.

TodaysMeet skapar du snabbt och enkelt ett sådant rum. Rummet tilldelas en specifik webbadress, och den lämnar du sedan ut till deltagarna. Det enda de behöver göra är att skriva in ett användarnamn och sedan kan de börja kommentera.

Det är bara de som befinner sig i rummet som kan se meddelandena och även om sidan i sig inte är privat, måste du ha webbadressen för att hitta den. Du kan välja att se sidan med meddelandena i skrivläge eller i läsläge och det ska kunna gå att hämta in information från Twitter via hashtags, men vi fick inte riktigt till det när vi testade. Du kan även bestämma hur länge rummet ska vara aktivt, om det ska raderas efter bara två timmar eller först efter upp till ett år. TodaysMeet fungerar bäst med Firefox 3, Internet Explorer 7 eller Safari 3.

För er som undrade när länken till URSmart som vi tipsade om tidigare inte fungerade, så kan vi meddela att de hade tekniska problem, men sajten är nu uppe igen!