onsdag 27 april 2011

QR-koder - vad är det?

Hoppas att ni alla har haft en riktigt trevlig påsk! Istället för att tipsa om en specifik resurs, tänkte vi i det här inlägget skriva om en företeelse, nämligen det som kallas för QR-koder. De finns lite varstans i vår omgivning, bland annat i annonser och tidningar. Men vad handlar det om egentligen och vad kan man använda dem till?

Webbadressen till vår blogg
QR står för “Quick Response" och är ett grafiskt mönster som innehåller information, ungefär som en streckkod. Vanligen är mönstret uppbyggt av svarta fyrkanter mot en vit bakgrund, men det kan också kan förekomma i färg. Man läser av QR-koden med hjälp av en webbkamera eller en kameramobil samt en särskild QR-läsare och den information du får upp kan till exempel vara text, kontaktinformation, en länk till en webbplats, blogg eller ett YouTube-klipp. Koden kan du skriva ut på papper eller avbilda på något annat sätt, i en målning, ett fotografi eller till och med som ett broderi.

Med QR-koder kan du ge användaren tillgång till fördjupad information, det blir som en länk mellan den fysiska och den digitala världen, och koderna i sig skapar en nyfikenhet eftersom man inte vet vad de döljer. Det blir också ett konkret sätt att använda mobiltelefonerna i lärandet. Nackdelen är naturligtvis att särskild utrustning och programvara krävs.

Det är väldigt enkelt att ta fram en QR-kod, det finns gratistjänster där du kan få den automatiskt genererad, som Kaywa. Om du vill lära dig grunderna när det gäller QR-koder, vad det är, hur man läser av dem och hur du skapar en egen kod, kan du gå igenom den korta kursen QR codes simple basics.

Vad skulle QR-koder kunna tillföra i skolsammanhang? I videon nedan ges exempel på möjliga användningsområden.



James Michie har länkar till flera intressanta diskussioner kring QR-koder inom undervisningen i ett av sina blogginlägg. Bland annat nämner han tipssamlingen Interesting Ways to Use QR-codes in the Classroom, ett dokument i ständig utveckling där du själv kan lägga till förslag.

Några andra exempel är The Daring Librarian, där du kan hitta en beskriving av hur man kan använda QR-koder vid en skattjakt på ett bibliotek, och den QR-julkalender som Sandra Wissting, lärare och e-utvecklare i Nacka kommun, har tagit fram.

Är det några av er som använder QR-koder i klassrummet eller på biblioteket? Dela gärna med er av era erfarenheter här eller i era bloggar!

onsdag 20 april 2011

Du kommer väl till kursträffen 18 maj på KTH?

KTH StockholmNu är programmet för kursträffen är äntligen spikat och du hittar det här.

Träffen är gratis och frivillig och både nuvarande och tidigare kursdeltagare i  nätkurserna LC100N och LC200N "Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för det 21:a århundradet" är välkomna.

Ta chansen att under en dag lära och inspireras av närmare 400 kollegor och kurskamraters erfarenheter av IT och lärande. Lyssna till experter på området och prata med kursledningen på KTH och med Learning Labs IKT-pedagogiska utvecklare. Testa mobila smartboard, 3D kameror och 3D projektorer och se hur KTH gör för att producera direktsänd webb-TV med ganska enkla resurser.

Även du som valt att läsa kursen nu i sommar (med start den 7 juni) är välkommen att delta i mån av plats. Vi ser fram emot en spännande dag tillsammans med så många som möjligt av er!

Här är direktlänken till anmälan, men skynda dig för antalet platser är begränsat!

OBS! Har du redan anmält dig vill vi ändå att du bekräftar din tidigare anmälan här så att vi säkert vet att du kommer.

måndag 18 april 2011

URsmart

En URsmart länk att hålla koll på. Detta är än så länge en pilotversion av UR:s webbaserade läxhjälp.

Här hittar du just nu visuella och interaktiva förklaringar och övningar till matematikområdet geometri. Du kan välja ett delområde inom geometrin: vinklar, geometriska figurer, omkrets och area etc. Du kan också välja svårighetsgrad: grund, medel eller fördjupning.

Börja med att ta del av definitioner och förklaringar, titta på exempel och gör sedan testet med bildfrågor och flervalssvar. Efter testet får du reda på ditt resultat med en förklaring till varje svarsalternativ så att du kan lära även av dina misstag.

Sajten är under utveckling och kommer förhoppningsvis att inom kort fyllas på med fler områden och ämnen.

fredag 15 april 2011

PeerWise- ett socialt quizverktyg

Lotty Larsson, pedagogisk utvecklare på CED (Center for Educational Development) vid Lunds universitet, tipsade oss om ett gratis quizverktyg som också är socialt, som de kommer att börja använda i högskolepedagogiska kurser framöver.

Du som lärare skapar en kurs på PeerWise och skickar länken till dina studenter. De kan sedan göra flervalsfrågor och publicera dem så att andra kan se och kommentera, eller själva testa andras frågor och tycka till. Fördelarna här är många. Studenterna får tillfälle att träna på sina kunskaper och måste samtidigt bearbeta kursmaterialet ordentligt för att kunna formulera egna frågor, hitta på svarsalternativ och förklaringar. Diskussionen studenterna emellan kring frågorna, vad som fungerar och vad som skulle kunna förbättras, öppnar också möjligheter för kollaborativt lärande.

Du kan läsa mer om PeerWise, se instruktionsfilmer och höra studentåsikter på deras informationssida.

söndag 10 april 2011

Verktyg som stöder samarbete online

Corkboard.me är ytterligare ett gratisverktyg som är värt att pröva för oss som gillar att samarbeta online.

För att skapa en digital anslagstavla skriver du http://corkboard.me/ i webbläsarens adressfält och öppnar sidan. Dela sedan länken med dina vänner och samarbetet kan börja. Klicka på anslagstavlan för att skapa nya post-it lappar. Notera, ”brainstorma”, planera och sortera sedan lapparna genom att dra i kanterna. Ni kan också dela bilder och chatta med varandra. Här hittar du mer information, tips, nyheter och uppdateringar.

Du kan också ”titta in” på Samarbeta online – en ny webbplats, skapad av Åsa Kronkvist (”Ugglemamman”), om några av alla de samarbetsmöjligheter nätet erbjuder. Här kan du bland annat titta på följande instruktionsfilm om hur du kan använda Corkboard.me:

fredag 8 april 2011

Utforska solsystemet

Solar System Scope är en interaktiv 3D-modell av solsystemet, där du kan zooma in och ut, snurra på solsystemet för att titta på det från olika vinklar eller se förändringar över tid, hur planeterna och månen rör sig. Det finns en hel del inställningar du kan göra, du kan till exempel välja att ha solen eller jorden i centrum eller se ett panorama över rymden sett från jorden. Du kan också få information om olika stjärnbilder och mäta avstånd mellan planeter (astronomiska enheter) och till fjärran stjärnor (ljusår). Storleks- och avståndsförhållandena är i visningsläget schematiska, men man får ändå en hisnande överblick över var planeterna befinner sig, hur jorden rör sig kring solen och månen kring jorden, hur solen påverkar ljuset och årstiderna på jorden och mycket annat!

fredag 1 april 2011

Veckans snackis

Hjälper det med informationskampanjer? 
3pavilon181
I Högskoleverkets nyhetsbrev Nyheter & Debatt nr 2 2011 kan man läsa att staten satsar 19 miljoner i en informationskampanj för förskollärar- och läraryrkena. Skolverket ska leda kampanjen med målet att locka högpresterande unga till de nya lärarutbildningarna. Ett annat sätt vore att höja lönerna för lärare och förskollärare. Hur många miljoner är man beredd att satsa på det?

År 1989 fanns 1700 lektorer i ungdomsskolan. Tjugo år senare fanns det bara 200. Nu vill regeringen satsa 251 miljoner på att öka antalet lektorer både i ungdomsskolan och i förskolan. (Läs mer på regeringens hemsida). Meningen är att pengarna ska användas till att frigöra forskningsintresserade lärare till 80% av sin arbetstid. Under en två års period ska de inom ramarna för en forskarskola kunna slutföra en licentiatsexamen. De resterande 20% av sin tjänstgöring fullgör de som vanligt på sin arbetsplats. är detta en bra väg för att höja statusen på läraryrket, eller är det fel väg att gå?

På KTH har vi sedan flera år ett 5-årigt program där man får både civilingenjörs- och en lärarexamen i matematik och något annat NO-ämne (data, kemi, fysik). Många av dem som går ut börjar tyvärr aldrig arbeta som lärare, trots att de hade tänkt detta från början.

Vad tror du skulle behövas för att höja statusen på läraryrket och locka fler välutbildade ungdomar att bli lärare?

Vecka 13

Framtidens lärande

Framtidens lärande - är här och nu”. Den 19-20 maj, 2011, har du chansen att ta del av inspirerande föreläsningar, workshops, demonstrationer och utställningar, i Nacka Strand. Vi har lagt vår kursträff i anslutning till denna konferens som varje år lockar närmare 1000 lärare och skolledare från hela landet.

I denna korta video besöker Ebba, Agnes och Julia, från klass 5 B i Myrsjöskolan, Framtidens lärande 2010. Följ med när tjejerna intervjuar olika utställare och tar bilder från mässan.



Mr. Shrimp hjälper dig presentera

Via Flexspan har vi en rekommendation till dig som är lärare och känner dig osäker på att spela in dina lektioner eller föreläsningar för att du inte är van vid att uppträda framför kameran.

Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet har gjort en interaktiv film som handlar om videopresentationsteknik, med bland annat tips på hur man ska gå och stå och hålla blicken. Filmen ingår i distanskursen IT och Video för Lärare. Följ Mr. Shrimp när han lär sig hur han ska göra och lär dig själv på vägen!

SmoothDraw

SmoothDraw är ett digitalt ritprogram, för ritning på fri hand. Du kan välja på många olika typer av borstar, retuschering, effekter och verktyg. En digital ”whiteboard” för snygga och personliga presentationer samt förstås för bilduppgifter, att användas av lärare och elever. Detta program kan också användas för skärminspelning av genomgångar. Programvaran är gratis men kräver nedladdning och installation på datorn. Den fungerar bara på PC.